. Otava 2020.
Miehet Naistenkutsujen taustalla vai etualalla
Outi Pakkanen kuvaa Naistenkutsuissa puolen tusinaa keski-ikäistä helsinkiläistä naista, jotka kaikki taitavat kuulua hurmuri Max Luotolan ihailijakerhoon. Ainakin Netta, Lotta, Jenna, Jutta, Manna ja Sanna puhuvat Maxista, tämän hurmaavasta elämästä ja surullisesta kuolemasta.
Kirja alkaa Max Luotolan televisiohaastattelulla. Toimittaja Manna Mela on pyytänyt hänet ohjelmaansa Kahden kesken, Manna siis puhuu Maxista ammattimielessä. Haastattelussa Max yllättää koko naispuolisen Suomen ilmoittamalla tulevansa isäksi. Niinpä rouva Lotta Leppä-Luotolalle alkaa tulvia kukkavyöryjä.
Onneksi Lotan äidin nimi on Kaarina, joten hän erottuu jo nimellään muusta naiskaartista, vaikka kuuluukin muiden mukana Maxin ihailijakaartiin. Kaarina on erityisen tohkeissaan tulevasta vauvasta eikä meinaa pysyä hetkeäkään loitolla tyttärensä elämästä.
Keskeisessä ihailijakaartissa on ainakin Maxin ex-vaimo, entinen naisystävä, nykyinen toimistonhoitaja ja muutama muu nainen. Vähitellen alkaa Maxista löytyä myös vähemmän hurmaavia piirteitä, etenkin vaimot ovat näihin törmänneet.
Kirjan toinen mies Ilmari on eräänlainen vastakohta Maxille, keittiössä viihtyvä, huono autonajaja, vetäytyjä. Pohdittuaan elämäänsä, avioliittoaan ja tilannettaan muutenkin, Ilmari päätyy tarinan kannalta kaikkein mieleen jäävimpään ratkaisuun. Hänen tarinansa on koko ajan kulkenut taustalla, mutta lopussa se värittää kaiken edellä kerrotun ja jää mieleen.
Outi Pakkanen kuvaa taas Helsinkiä, sen katuja, kauppoja ja kahviloita muutaman syksyisenä päivänä. Suurin osa henkilöistä asuu aivan keskustan tuntumassa, ainoastaan Ilmari vaimoineen on muuttanut Tapiolaan eikä meinaa ollenkaan kotiutua alueen jatkuviin remontteihin. Outi Pakkanen on Helsingin keskustan armoitettu kuvaaja.
Ritva Sorvali