. Otava 1997
Venetsia murhien näyttämönä
Donna Leonin komisario Guido Brunetti vaeltaa pitkin Venetsiaa, nousee tämän tästä vesibussiin tai piipahtaa cafeteriaan. Murhat pyörivät hänen mielessään oli hän missä tahansa, murhat ja niiden taustalla jylläävät suuret voimat.
Onneksi Brunettilla on turvallinen koti, johon hän pääsee pakoon pahaa maailmaa. Vaimo Paola malttaa jatkuvilta lukemisiltaan sentään tehdä hyvää ruokaa ja kuunnella Guidon pahimmat painajaiset. Murrosikäiset lapsetkin pysyvät jotenkuten raameissa, joten Guido voi keskittyä murhiinsa.
Kuolema oopperassa –kirjassa Brunetti joutuu tutkimaan Venetsiassa johtaneen saksalaisen kapellimestarin murhaa. Kapellimestari on maailmankuulu ja soittanut jo Hitlerille. Niinpä Brunetti ryhtyykin penkomaan musikantin taustoja. Sieltä löytyy syitä monenlaisiin vihanpitoihin. Sieltä löytyy vinkki myös tapauksen ratkaisuun.
Oopperakirjassa irvistellään Venetsian kerman musiikkimaulle. Vaikka orkesterinjohtaja olisi kuuro, ja jokainen soittaja soittaisi kuten parhaaksi näkisi, yleisö puhkeaisi raivoisiin suosionosoituksiin. Onhan kapellimestari kuuluisa.
Moneen kertaan Donna Leon nostaa esiin italialaiset lahjukset. Lahjuksia pitää maksaa jotta saa asunnon, työpaikan tai teetettyä mieleisensä remontin. Hyvissä asemissa olevat sukulaiset tai tuttavat puolestaan edesauttavat töihin tai kouluihin pääsemisessä ja odottavat tietenkin aikanaan vastapalveluksia.