Matti Remes, Verenpunainen spiraali

. Tammi 2004

Helsingin yläluokan nuorison näköalattomuus

Matti Remeksen toisessa dekkarissa nuoret kiinnostuvat isovanhemmistaan ja näiden sodanaikuisista tekemisistä. Osittain henkilöt ovat samoja kuin Remeksen ensimmäisessä dekkarissa Tappotanssi. Ruuben Waara ja tämän tytär Vera Waara ovat keskeisissä rooleissa ja muutama muukin tuttu henkilö kirjassa vilahtaa.

Myös paikat ovat osittain samat. Osa aikaa vietetään tässäkin kirjassa Hangossa, mutta oikeastaan suurin osa tapahtuu kuitenkin Helsingissä. Keskiössä on Helsingin yläluokkainen nuoriso discoineen, juhlineen ja naisineen.

Kyse on myös isien ja poikien jutusta. Isän ylivertaisuus ärsyttää poikaa oli tuo ylivoimaisuus sitten millä alalla tahansa. Tässä kirjassa kuvattu isä on tunnettu naistenmies. Tietysti tällä tavalla ansioitunut mies saattaa ärsyttää muitakin kuin omaa poikaansa.
 
Voiko kähmintäsyytöksiltä puolustautua?

Kirjassa käsitellään myös viime vuosien kohujuttujen aihetta, kähmintää. Remeksen päähenkilö Ruuben Waara on sitä mieltä, että miehen tehtäviin kuuluu lähennellä naisia. Waaran mielestä nykynainen pystyy kyllä torjumaan epämiellyttävän miehen, jollei muuten niin äänellään.

Aivan selvästi Remes pohtii sitäkin, mikä on miehen oikeusturva kähmintäsyytöksissä. Onko miehellä tuolloin mitään oikeusturvaa? Romaanissa kuvattu lääkäri saa syytteen lähentelystä ja menettää virkansa. Kuitenkin mies on tunnettu naissankari, jonka käsien läpi on kulkenut naisia mielikseen aivan satamäärin.
 
Timantit lähes pääroolissa

Timanttien näin suurta osuutta tässä kirjassa en oikein ymmärtänyt. Oliko niillä jokin symbolinenkin merkitys? Pelkästään timantteina en nähnyt niillä suomalaisittain niin suurta arvoa, että ne olisivat kuvatussa määrin ohjailleet tapahtumien kulkua.

Mutta nuorten näköalattomuus ja eräänlainen keinojen kaihtamattomuus tuntuivat pelottavilta. Oliko kyseessä sukupolvien välinen kuilu vain luokkien välinen kuilu?

Osa nuorista on ikään kuin soluttautunut yläluokkaiseen menoon mukaan. Mutta miten rintamalinjat loppujen lopuksi menivät ja oliko niitä ja missä määrin?

Verenpunainen spiraali laajentaa Remeksen Hanko-kuvaa vahvasti Helsingin suuntaan ja tuo menneisyyden siihen mukaan. Myös Ruuben Waaran isä toimii nyt vahvasti taustalla ja on todennäköisesti keskeinen henkilö trilogian kolmannessa osassa. Ehkä myös spiraali-teema saa jatkokäsittelyn.